Direktlänk till inlägg 19 oktober 2007

Personlig vs privat

Av Christin - 19 oktober 2007 18:41

Personlig eller privat? Kan jag vara båda och samtidigt? Detta perspektiv kom upp under en heldagsutbildning i coaching. Intressant tankeställare...

Kan jag coacha en medarbetare som jag har personalansvar för?
Kan jag coacha en chef?

Enligt mig kan en professionell coach göra detta om coachen och klienten är fullt medveten om vad min roll som coach är, vad ledarskap innebär och vad privatliv är.

Nästa fråga, kan en chef ha en underordnad som vän?
Enligt mig kan en bra chef vara både och, om båda parter är fullt medvetna vad rollen som chef innebär och vad personligt/privat innebär.

Kan jag coacha en nära vän? Svar ja, om båda är medvetna om vad coaching innebär.

Nästa fråga....Kan jag vara personlig utan att vara privat?

Det får nog var och en bestämma :-)
Glöm inte bort att en titel inte gör människan...Vad är en chef egentligen?Vad är en vän?Vad är en coach?
Att blogga, är det att lägga ut sitt privatliv offentligt eller är det att vara personlig?
Uppenbarligen väcktes många känslor kring detta.
Om det nu är så hemskt att blogga....läs inte detta då!

Nu tänker jag ta helgen efter att ha rest i en hel vecka. På med pyamas och raggsockor..telefonen stänger jag av...*ler stort*...äntligen får jag sova i min säng!

ps. Lufs, nu har jag fattat mitt beslut...

//C

 
 
Ingen bild

Lufs

19 oktober 2007 22:51

Jag ringer Dig under morgondagen ^^

 
Marianna

Marianna

20 oktober 2007 02:52

Jag kan inte svara på allt, men jag anser i allafall att du kan coacha en chef, du har ju coachat mig - och du är bäst på det! TACK!

På frågan om en chef kan ha en underordnad som vän? - mitt svar är nej, men jag lever inte som jag lär där. Samma dag du blir chef, mister du också alla dina arbetskamrater - du får medarbetare, det är skillnad!

En chef är en position, en ledare är en relation! Du blir chef, du är ledare!

I senaste numret av Chef (Ledarnas medlemstidning) handlade det just om coachande ledarskap. Intressant!

Ni coacher har mycket klokt att lära sådana torra som mig, som gärna är personlig utan att vara privat!

Natti!

http://miniu.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christin - 9 februari 2008 15:25

En klok människa jag mötte på en resa i spanien sa något som jag tar med mig i livet... "om ingen prutar på ditt pris så säljer du dina tjänster antagligen för billigt" Det ligger verkligen något i det! Idag upplyste jag någon om detta när jag be...

Av Christin - 8 februari 2008 23:17

Fialotta, du överaskar genom att vara en sån där god och rar människa mest hela tiden. Tack för Chokladboken och alla trevliga äventyr vi jämt tycks hamna i... Mamma, en mamma är verkligen nåt speciellt! Tack för all omtanke och alla härliga prats...

Av Christin - 4 januari 2008 22:01

Ahhh...nu har jag varit ute och rest under hela december i jobb och privat. Jag har varit hemma max 5 dagar under denna månad!!! Jag har avverkat runt 400 mils körning utan att ta i i överkant varav 106 mil gjordes på en och samma dag! Jag har haft l...

Av Christin - 5 november 2007 19:34

Ok, jag är tillbaka nu! Hem sent lördagkväll, kommit ikapp vardagen (jag har tvättat kilovis med tvätt). Tillbaka på jobbet, varit effektiv som få! Nu är det dags att fara iväg igen imorgon. Bokningsfirman för resor skrattar när jag ringer i då g...

Av Christin - 1 november 2007 21:45

hmmm.... upplevt något jag inte vill vara utan... vill ha kvar denna känslan lite till... snart bär det av till verkligheten igen... jag är lycklig över allt jag faktiskt får uppleva, jag är glad över de fantastiska människor jag har runt om...

Ovido - Quiz & Flashcards